O estilo de vida dos cidadáns
evolucionou ó longo dos anos e trouxo consigo cambios no panorama económico,
político, social, ..., e tamén no ámbito da educación. O que valía antes xa non
serve agora. Neste contexto de continuo cambio, a sociedade demanda un tipo de
aprendizaxe distinta a dos últimos anos, mais, cal é esa aprendizaxe? Que clase
de docentes require a sociedade actual? Que características teñen que ter unha aula e o traballo realizado durante o curso para que sexan eficaces?
A través destas liñas,
analizarei brevemente os actores e os valores que a sociedade de hoxe en día
precisa nunha aula para que sexa competente. Centrareime, sobre todo, na aula
de linguas estranxeiras, xa que é o tema estrela deste blog.
En
primeiro lugar, para determinar o tipo de aprendizaxe que require o alumnado
actual hai que ter en conta a lexislación educativa. O desenvolvemento da Lei
orgánica para a mellora da calidade educativa (LOMCE) impulsou cambios importantes que os centros e os/as docentes debían levar a cabo neste novo contexto educativo. Un destes cambios foi a introdución das competencias básicas no currículo, que afectou ás metodoloxías didácticas, ós criterios de avaliación e á organización escolar. Este enfoque baseado en competencias precisa dunha aprendizaxe verdadeiramente funcional, afastada das tarefas tradicionais.
O alumnado deste século necesita unha aprendizaxe que estimule a súa capacidade
para comprender e dominar o seu propio proceso de aprendizaxe (Pérez
Gómez, A. I., 2007), que lle axude a desenvolver as
competencias básicas, que o motive e que lle ensine valores como o traballo
cooperativo, o respecto polas opinións dos demais, a empatía ou a confianza nun
mesmo.
En segundo lugar, os actores e
as actrices que están inmersos no proceso de aprendizaxe son, sen lugar a
dúbidas, o equipo docente e o alumnado. A figura do/a profesor/a é clave para
que o/a estudante poida desenvolver todo o seu potencial durante a súa
traxectoria persoal e laboral. A sociedade actual demanda dun/dunha docente
cunhas características propias, entre as que destacan a capacidade de aprender
e de ensinar e o dominio da área de coñecemento que vai impartir (no caso que
nos atangue, a lingua estranxeira). Na primeira habilidade inclúense calidades
como a paciencia, a disposición de axudar, a empatía, a flexibilidade, a
creatividade e a resolución de problemas.
Todas estas características non
inflúen só no ámbito das linguas estranxeiras, senón tamén en todas as áreas de
coñecemento. A labor do/a profesor/as non é só a de transmitir coñecementos,
igualmente debe inculcar valores como os comentados no parágrafo anterior. Para
que o grupo aula funcione adecuadamente, o/a docente debe saber identificar as
súas necesidades.
Ademais do equipo docente, a
outra figura relevante no proceso de aprendizaxe é o/a alumno/a. O papel do/a
estudante é o de deixar de ser un suxeito pasivo, é dicir, non volver a ser un
mero receptor de coñecementos. O alumnado ten que participar activamente nos
procesos de pescuda, estudo, reflexión, aplicación e comunicación do coñecemento;
sempre orientado polo/a docente. Desta maneira, poderá desenvolver as súas
competencias e chegará a ser capaz de aprender a aprender.
En terceiro lugar, para que a
aula de linguas estranxeiras sexa eficaz é necesario que, tanto o/a profesor/a
como o alumnado, se comprometan a dar o mellor de si mesmos/as. Á parte disto,
o entorno no que se desenvolve o proceso de aprendizaxe é moi importante. A
organización espacial e temporal debería ser máis flexible e creativa, porque moitas
veces os horarios impostos non axudan a que o alumnado acade os seus obxectivos
e dificultan a entrada de novos proxectos ligados ás realidades culturais,
sociais ou naturais (Pérez
Gómez, A. I., 2007). O/a docente debe crear un entorno no que
o/a alumno/a se sinta libre de probar, reflexionar, errar e resolver os
problemas, e así proporcionarlle a confianza que necesita para a súa vida.
Outro elemento que hai que destacar
cando se está a comentar sobre o que debería ter unha aula para ser máis competente
é a orientación. A orientación trátase do proceso de axuda continuo a todas as
persoas, en todos os seus aspectos co obxecto de potenciar o desenvolvemento
humano ó longo de toda a vida (Bisquerra e Álvarez, 1999:9). Neste proceso
están inmersos un conxunto de axentes como o equipo docente (xa analizados
anteriormente), os/as titores, os/as orientadores e as familias do alumnado. A
orientación ten un rol moi importante na formación do/a estudante e que, moitas
veces, non se lle da a importancia que merece. A través dela, e máis
concretamente mediante a titoría, foméntase o desenvolvemento académico e profesional
do alumnado e estimúlanse as estratexias de aprendizaxe para que este poida
seguir aprendendo sempre. Unha inadecuada orientación pode ter consecuencias
moi negativas na vida do/a estudante, por iso é preciso contar con bos
profesionais neste ámbito.
En
resumo, nesta sociedade cambiante é preciso que a forma de ensinar se adapte a
ela. A ensinanza tradicional xa non vale e hai que innovar para que o alumnado
sexa o máis competente posible na súa traxectoria persoal e laboral. Neste
contexto, agora os/as estudantes requiren dun modelo de aprendizaxe máis
funcional, vinculado as súas necesidades.
Para levar a cabo este tipo de
aprendizaxe están os/as docentes, cuxo papel é o de dotar ó alumnado de
ferramentas para autorregular o coñecemento, interpretar e comprender a
realidade.
Da mesma maneira en que cambia a ensinanza, cambia o alumnado, Así,
este debe estar disposto a aprender e participar activamente no proceso de
aprendizaxe.
Alén disto, é importante
destacar que o entorno no que se produce a ensinanza inflúe no desenvolvemento
das tarefas dos/as docentes e dos/as estudantes. É imprescindible que sexa un
contorno seguro, no que se favoreza a motivación, a confianza, a cooperación
entre iguais e o interese no desenvolvemento das competencias dende unha perspectiva práctica. Tamén é necesario ter presente a importancia de contar con orientadores para que actúen como guía e axuda a todos/as os/as estudantes durante o seu desenvolvemento. Se todos estes
elementos cumpren a súa función, a aula na que se imparta calquera área de
coñecemento poderá ser un éxito.
0 comentarios:
Publicar un comentario